Een selectie van projecten waaraan ik werkte

De documentaire FLIKKER is volledig samengesteld uit super-8 filmmateriaal van amateurfilmer Rob de Vries. Behalve een portret van de Vries, en een compilatie van zijn oeuvre, is het een zeldzaam kijkje in het (radicale) homo-activisme in de jaren ‘70/80. 50 min.

Deze tweedelige documentaireserie van Swarovski en Schielke onderzoekt migratie via fictieve dialogen tussen Egypte-Oostenrijk en Marokko-Nederland. De films contrasteren jongeren die dromen van Europa met migranten die de complexe realiteit ervaren. Door migratiemythes te ontmaskelen, tonen ze hoe het 'paradijs' altijd elders lijkt te liggen. Een indringende reflectie op bewegingsvrijheid, identiteit en het universele verlangen naar een betere toekomst. Montage: Arthur Bueno.

Deze driekanaals video-installatie verkent Rotterdam voor, tijdens en na het bombardement via associatieve verbindingen. Beelden worden dynamisch verdeeld over drie monitoren, waarbij compositie en kleurgebruik de tijdperken onderscheiden. Deze visuele strategie creëert een gelaagd beeld van de stad in transformatie, waarin verleden en heden samenkomen. De installatie toont zowel de historische breuklijnen als continuïteit in Rotterdam's stadsgeschiedenis

Waar de 'filmsuites' uit de jaren '50 en '60 de wederopbouw van Rotterdam met bombarie presenteerden, vonden later kritische stemmen hun weg in film. Deze ironische, vrolijke filmsuite bouwt voort op die traditie en reflecteert op de nog altijd actuele discussies over stedebouwkundige identiteit. Een film voor liefhebbers van Rotterdamse geschiedenis, vertoond in mei/juni 2016 in Kriterion, Groothandelsgebouw, bovenaan 'De Trap'..

Indrukwekkende installatie van Jeroen Eisinga, bestaande uit één enkel shot gedraaid op 16mm film, waarin de kunstenaar zich laat bedekken met duizenden bijen. Als uitvoerend producent en opnameleider coördineerde ik de complexe opnamen in Ierland en verzorgde de montage van dit extreme kunstwerk. De film won de Tiger Award voor Korte Film op het International Film Festival Rotterdam in 2012.

Deze korte (17 minuten) reconstructie vertelt het spannende verhaal van twee Joodse gezinnen die tijdens de bezetting ondergedoken zaten in de Breepleinkerk in Rotterdam-Zuid. Ondanks het schaarse filmbeeldmateriaal van Rotterdam uit die periode, wordt hun verhaal op indringende wijze tot leven gebracht.

Tussen 1911 en 1940 bouwde Abraham Tuschinski, bekend van het Amsterdamse theater, vele bioscopen in Rotterdam. Deze 'filmpaleizen voor het volk' werden verguisd door intellectuele critici. De documentaire toont met archiefmateriaal de opkomst en ondergang van deze tycoon, en belicht het belangrijke Joodse aandeel in het vroege filmbedrijf in Nederland en de VS. Vertoond in 2018 bij de herdenking van 14 mei 1940 (LantarenVenster) en diverse Tuschinski-evenementen

Interactieve videoinstallatie van Lydia Schouten, 29 minuten waa De installatie bestaat uit 4 aansluitende videoschermen ‘en carré’. Voor de animaties werd samengewerkt met Rob van Gameren (studioRVG). Arthur Bueno AV verzorgde de techische uitvoering, montage en postproductie.

Deze permanente video-installatie op zeven schermen brengt een eeuw Nederlands onderwijs tot leven. De beelden wisselen voortdurend van compositie - van één verhaal tot zeven portretten. Verrassende verbanden worden getoond tussen diverse onderwijsvormen: van vakscholen tot gymnasia, van huishoudscholen tot dorpsschooltjes. Vertrouwde taferelen roepen herkenning op, onverwachte combinaties verbazen. Een dynamisch beeld van onderwijsevolutie én constanten