Over mij




Opleiding en vroege filmprojecten

Tijdens mijn studie Industrieel Ontwerpen aan de TU Delft ontwikkelde ik een analytische blik die me later goed van pas kwam. Toch trokken de time-based arts – literatuur, muziek en film – me altijd meer dan materiële producten. Al tijdens mijn studie werkte ik als geluidsman, onder andere voor mijn broer, filmmaker, en voor kindertelevisie.

Video-films en installaties

Met de komst van de eerste compacte videocamera's, zoals de VX1000, en de opkomst van non-lineaire montage, begon ik professioneel met videomontage. Ik monteerde films en installaties voor Rotterdamse kunstenaars, waaronder Lydia Schouten, Marieke van der Lippe en Daniela Swarovski. Deze editing-expertise ben ik blijven ontwikkelen; de meest recente projecten waren voor Museum Rotterdam en het Fenix Museum.

Beeldresearch

Vanaf 2005 raakte ik betrokken bij historische film- en videoprojecten, vaak met Rotterdam als thema. Deze specialisatie vormt nog steeds een belangrijk onderdeel van mijn werk. Recente voorbeelden zijn de documentaireserie Fortuyn Onhollands en de introductievideo-installatie in het atrium van het nieuwe Fenix Museum.

Historische documentaire

Ik realiseerde eigen korte documentaires waarbij found footage en archiefmateriaal de basis vormen. Dit begon in 2008 met de ontdekking van filmmateriaal van de Rotterdamse homo-activist Rob de Vries. Hij documenteerde jarenlang de radicale homobeweging van de jaren '70 en '80 in exuberant, kleurrijk en levendig materiaal. De film Flikker, die hieruit voortkwam, werd een portret van die beweging en van De Vries zelf. Later volgden korte films over Abraham Tuschinski, onderduikers in de Breekleinkerk tijdens de bezetting, en de veranderende ontvangst van Rotterdamse wederopbouwplannen tussen 1945 en 1970 - van aanvankelijk enthousiasme naar groeiende kritiek.

Mijn werkfilosofie: het materiaal moet zoveel mogelijk voor zichzelf spreken; het verhaal ligt verborgen in het archief. Een beeldresearcher moet niet illustraties zoeken bij een verhaal, maar ontdekken welk verhaal het materiaal zélf vertelt.

Onderwijs

Van 2021 tot 2024 gaf ik de cursus Documentary Practice aan de Universiteit Twente. In deze intensieve 10-weken durende cursus ontwikkelden studenten een documentair plan vanuit hun eigen motivatie en realiseerden zij een korte documentaire. Deze onderwijservaring bevestigde mijn passie voor het begeleiden van creatieve processen.

AI en technologie

Enkele jaren werkte ik bij V2_, Instituut voor Instabiele Media, actief op het kruispunt van kunst, technologie en maatschappij. Daar coördineerde ik The Syndicate, een netwerk van Oost-Europese kunstenaars die vanaf de jaren '90 nieuwe mogelijkheden ontdekten parallel aan snel ontwikkelende technologieën.

Deze combinatie van technologie en creativiteit blijft me fascineren. Ik was vroeg bij het experimenteren met AI-tools en doe dat nog steeds veel. Vanuit onvrede over de oppervlakkige mediapresentatie van AI en het wijdverspreide onbegrip over de werkelijke mogelijkheden en optimale toepassing, ontwikkelde ik de praktische cursus De Lange Staart van AI.